Διεθνείς τάσεις και η αναστάτωση που φέρουν τα Νέα Μέσα

Πριν παρουσιάσουμε τις διεθνείς τάσεις και τις καλές πρακτικές της επίδρασης των Νέων Μέσων στα παραδοσιακά μέσα, είναι ανάγκη να πούμε τι ακριβώς εννοούμε με τον όρο Νέα Μέσα. Για τους σκοπούς της παρούσας μελέτης ο όρος Νέα Μέσα σημαίνει τις τεχνολογίες μαζί με τις διαδικασίες που επιτρέπουν τόσο τη ζωντανή όσο και την κατ’ απαίτηση πρόσβαση σε περιεχόμενο οποτεδήποτε, οπουδήποτε και σε οποιαδήποτε συσκευή. Το Facebook, το Twitter, το YouTube, το Instagram και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν παραδείγματα Νέων Μέσων που μέσα από την παγκόσμια δημοφιλία τους ασκούν τεράστια επίδραση στην κουλτούρα, στα παραδοσιακά Μέσα και στην πολιτική. Επίσης, καινοτόμες εταιρίες περιεχομένου on demand όπως η Netflix, το Hulu και προσφάτως το Aereo αν και δεν είναι μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως τα παραπάνω, εντούτοις επενδύουν σε καινοτόμες τεχνολογίες και αναστατώνουν το επιχειρηματικό μοντέλο των αμερικανικών τηλεοπτικών δικτύων, όπου προς το παρόν δραστηριοποιούνται. 

 Τα κύμα των Νέων Μέσων αναστατώνει τα παραδοσιακά μήντια

Η επίδραση των Νέων Μέσων στην κουλτούρα της κοινωνίας, στην παραγωγή και κατανάλωση ενημέρωσης και στην πολιτική δεν επιδέχεται πλέον αμφιβολία. Το περιεχόμενο, δηλαδή τα κείμενα, οι φωτογραφίες, τα βίντεο, οι εικόνες που δημοσιεύονται με ραγδαίους ρυθμούς στο Facebook, το Twitter στο Youtube αλλάζουν εκ βάθρων το τοπίο της ενημέρωσης. Κάθε λεπτό στο YouTube ανεβαίνουν 2 ώρες βίντεο.

Η αποδιαμεσολάβηση είναι μια παγκόσμια τάση κομβικής σημασίας για το νέο τοπίο δημόσιας ενημέρωσης. Το τι είναι είδηση δεν καθορίζεται πλέον αποκλειστικά από τον επαγγελματία δημοσιογράφο. Χαρακτηριστικά  πρόσφατα παραδείγματα σε παγκόσμια κλίμακα αποτελούν οι Αμερικανικές εκλογές του 2012, τα γεγονότα της αποκαλούμενης  “Αραβικής Άνοιξης”, ο τυφώνας Sandy όπου το περιεχόμενο που παρήγαγαν και διακινούσαν στα Νέα Μέσα οι απλοί πολίτες συνέβαλε τα μέγιστα τόσο στην τροπή των γεγονότων όσο φυσικά και στην κάλυψή τους.

Το επιχειρηματικό μοντέλο της δημόσιας αλλά και της ιδιωτικής  τηλεόρασης ΔΕΝ είναι πλέον απόρθητο.

Το κοινό πλέον έχει τις συσκευές (έξυπνα κινητά, τάμπλετς, λάπτοπς) και επιλέγει το ίδιο τι θέλει να δει, πότε θέλει να το δει και σε ποιές συσκευές θέλει να το δει. Ακόμα περισσότερο, το κοινό διεκδικεί πιο ενεργό ρόλο στην ενημέρωση και την ψυχαγωγία του γιατι έχει στα χέρια του τις συσκεύες και τα κοινωνικά δίκτυα που του το επιτρέπουν. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Nielsen στις ΗΠΑ, το 46% των κατόχων έξυπνων κινητών και το 43% των κατόχων tablets λένε ότι χρησιμοποιούν τις συσκευές τους την ίδια ώρα που βλέπουν TV.

Ολοένα και νέες κοινότητες δημιουργούνται γύρω από προϊόντα κι υπηρεσίες, οι οποίες συνομιλούν γι’ αυτές σε πραγματικό χρόνο κι ερήμην των παραγωγών τους.

Ως αποτέλεσμα της παραπάνω ραγδαία αναπτυσσόμενης δυναμικής, τα παραδοσιακά ραδιοτηλεοπτικά μέσα φοβούνται ότι η σταδιακή εγκατάλειψη από το κοινό του φιξαρισμένου προγράμματος θα τα οδηγήσει σε απώλεια διαφημιστικών εσόδων, συρρίκνωση, συγχώνευση, ακόμα και σε οριστική έξοδο από την αγορά.

Παντοδύναμοι παίκτες όπως η Google με αποδεδειγμένο ιστορικό επιτυχιών και πολλά διαθέσιμα κεφάλαια και τεχνογνωσία για επενδύσεις ήδη επιχειρούν να εισβάλλουν στην τηλεοπτική αγορά. Αυτό το εξαιρετικά ρευστό και αβέβαιο τοπίο απαιτεί στρατηγική προσαρμογή με σχέδιο καθώς τα δεδομένα αλλάζουν ταχύτατα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: